http://media.isna.ir/content/getty-489.jpg/3طبق پژوهش جدیدی که بر روی 51 هزار زن صورت گرفته نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در زنان پایین آورد. دکتر کریستوفر کارگیل، سرپرست این پژوهش اعلام کرد: در گذشته می‌گفتند که کافئین عامل تشدید اضطراب و بروز بیماری روحی است. امروزه اما ثابت شده که کافئین موجود در قهوه در صورت مصرف به اندازه می‌تواند سودمند هم باشد. برپایه این پژوهش زنانی که بیش از چهار فنجان قهوه در روز می‌خوردند 15 درصد کمتر به افسردگی دچار شدند.






..:::: استرس در زمان کودکی و افسردگی در سن بالا ::::..

استرس مادر در دختر آثار روحی و روانی به‌جای می‌گذارد به طوری که او در سنین بالاتر در معرض آسیب‌پذیری بیشتری به بیماری افسردگی قرار می‌گیرد. بر اساس پژوهش دانشمندان، این امر در مورد کودکان پسر صدق نمی‌کند. محققان آمریکایی در تحقیقی درازمدت به این نتیجه رسیده‌اند که اگر دخترها در دوران کودکی تحت استرس بزرگ شوند، در زمان نوجوانی و در سنین بالاتر آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل بیماری افسردگی خواهند داشت. این محققان که از دانشگاه ویسکانسین- مدیسون هستند، نتایج پژوهش خود را در نشریه علمی «Nature Neuroscience» منتشر کردند.
بر اساس این تحقیق، حتی داشتن استرس در یک سالگی باعث افزایش هورمون کورتیزول در درازمدت در بدن کودک می‌شود. بدین ترتیب در مغز آن کودک پیوند بین دو ناحیه ای مغزی خاص تغییر می‌کند. یکی از این نواحی، مسوول احساسات و دیگری مسوول کنترل احساسات است. خانم‌هایی که پیوند این دو ناحیه‌ مغزیشان ضعیف شده، در دوران جوانی، در مقایسه با هم‌سن‌هایشان، بیشتر دچار افسردگی و ترس می‌شوند. اما اینکه چرا این مساله بیشتر در دخترها دیده می‌شود هنوز کاملا مشخص نیست. احتمالا دلیل آن این است که متابولیسم دخترها نسبت به متابولیسم پسرها حساس‌تر است.
پژوهشگران برای انجام تحقیقات خود ۵۷ کودک را مورد بررسی قرار دادند. این افراد از زمان تولدشان در این تحقیق درازمدت شرکت داشتند. محققان داده‌هایی را در مورد شرایط روحی این کودکان از یک‌سالگی جمع‌آوری کرده بودند. از طریق این داده‌ها، آنها اطلاعاتی در مورد روابط زناشویی مادرهای آنها کسب کردند که آیا آنها دراین روابط تحت فشار زیاد بوده‌اند یا نه. بر اساس گفته دانشمندان، نوزادان ناخودآگاهانه متوجه مشکلات و اختلافات خانوادگی می‌شوند. پس از آن، محققان این کودکان را در سن حدودا ۴ سالگی دوباره مورد بررسی قرار دادند و میزان هورمون کورتیزول را در بدن آنها اندازه‌گیری کردند. بر اساس این تحقیق، دخترهایی که در سنین پایین دچار استرس بودند، میزان کورتیزول بالاتری نسبت به دیگران داشتند. در مرحله بعدی محققان شرایط روحی دخترها را در سن ۱۸ سالگی از طریق یک پرسشنامه و اسکن مغزی سنجیدند. آنها به این نتیجه رسیدند که پیوند دو ناحیه مغزی در دخترهایی که تحت استرس بودند، ضعیف‌تر بوده است. اما آنها این ارتباط را در میان شرکت کنندگان پسر کشف نکردند.
 این دانشمندان معتقدند که نتایج تحقیق‌شان، زنجیره‌ای بین استرس در زمان کودکی، میزان هورمون کورتیزول در بدن دخترها و تغییرات عملکرد مغزی در خانم‌های جوان را نشان می‌دهد. به این ترتیب به گفته‌ آنان، این اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد چرا استرس در زمان کودکی باعث افسردگی در سنین بالاتر می‌شود.





..:::: مصرف نوشیدنی‌های شیرین در بروز افسردگی موثر است ::::..

http://media.isna.ir/content/16082.jpg/3نتایچ تحقیقات جدید نشان داد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین به ویژه از نوع رژیمی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است. محققان کارولینای شمالی با انجام مطالعات خود روی 263 هزار و 925 فرد 50 تا 71 ساله و بررسی مصرف نوشیدنی‌هایی شامل نوشابه، چای و قهوه مشاهده کردند در حالیکه قهوه می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلاء به افسردگی شود، نوشیدنی‌های شیرین به ویژه انواع رژیمی آنها احتمال بروز افسردگی در بزرگسالان را افزایش می‌دهد.
براساس این گزارش، محققان با یک پیگیری 10 ساله و شناسایی افرادی که پس از این سالها دچار افسردگی شده بودند، افزودند: افرادی که بیش از 4 قوطی یا 4 فنجان در روز نوشابه می‌ نوشیدند در مقایسه با کسانیکه نوشابه مصرف نمی‌کردند تا 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار گرفتند و نیز وقوع افسردگی در کسانیکه هر روز 4 قوطی پانچ میوه مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که اصلاً مصرف نمی‌کردند تا 38 درصد بیشتر بوده است.
 نوشابه‌های رژیمی، پانچ‌های میوه رژیمی و همچنین چای سرد رژیمی را نسبت به کسانی که از انواع معمولی آنها مصرف می‌کردند بسیار بیشتر بوده است.
از طرفی نتایج دیگر این مطالعه حاکیست در مقایسه با کسانیکه قهوه نمی‌نوشیدند افرادی که در روز 4 فنجان قهوه می نوشیدند تا 10 درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به افسردگی قرار گرفتند.
 به گفته محققان این تحقیقات نشان می‌دهد که قطع مصرف نوشیدنی‌های رژیمی شیرین یا جایگزین آنها با قهوه شیرین نشده به‌طور طبیعی می تواند به کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک کند. البته برای تائید این یافته‌ها هنوز هم تحقیقات بیشتری لازم است و افراد مبتلا به افسردگی باید همچنان داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کنند.